چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
نماز جمعه

حوزه/ حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا از برکات نماز جمعه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: ایستادگی و پا برجایی نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود همه دشمنی‌ها، به خاطر نماز و شرکت مردم در نماز جمعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از همدان، حجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا امام جمعه شهرستان نهاوند از استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره جایگاه نماز جمعه و پنجم مرداد ماه سالروز برگزاری اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی گفت: دوست و دشمن بعد از 45 سال به این مطلب معترف هستند که اجتماعات نماز جمعه در هر هفته در تمام شهرها و بخش‌ها مهمترین اجتماع مذهبی و سیاسی است که برای مقابله با چالش‌ها و خطرات انقلاب اثر بسزا و منحصر به فردی داشته است.

امام جمعه نهاوند درباره تأثیرات این اجتماع در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، فتنه منافقین، فتنه‌های 1378 و 1388، این اجتماعات برای توجیه مردم و بیان نظرات مقام عظمای ولایت بهترین اثر را داشت و به عنوان یک شبکه گسترده و فراگیر برای تبیین اذهان مردم نقش ایفا کرد.

وی تصریح کرد: نماز جمعه دو رکعت است اما در دو خطبه آن مصالح و مفاسد جامعه و اولویت‌های جامعه بویژه نظرات مقام عظمای ولایت به عنوان رأس این نظام به گوش مردم می‌رسد؛ این نهاد تا به حال توانسته است که نقش خود را به خوبی ایفا کند و از مسلماتی است که همه قبول دارند.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا با اشاره به روایاتی عنوان کرد: «دو خطبه نماز جمعه نماز نیست بلکه در حکم نماز است و گوش کردن به آن واجب است و شرایط خاص خود را دارد»؛ بنابراین نماز جمعه در طول این مدت نقش بی بدیلی در بسیج مردم و توجیه مردم و مقابله با توطئه‌ها و افشاگری در شبهات عقیدتی دشمن داشته و موفق عمل کرده است.

امام جمعه نهاوند در بیان دومین نکته سخنان خود گفت: در قرآن آمده است، «روز جمعه وقتی صدای اذان را شنیدید فسعوا الی ذکر الله»، در روایت فرمودند «ذکر الله یعنی نماز»، بهترین و کاملترین مصداق یاد خدا نماز است؛ بویژه نماز جمعه که ویژگی‌های خود را دارد؛ این یاد خدا امروز علاج دردهای بشریت است.

وی گفت: امروز بشریت دچار امراض روحی و روانی و فشارهای عصبی است؛ شایع‌ترین امراض در دنیا این است، بین مسلمانان هم همین امراض روحی و روانی شایع‌ترین امراض است؛ برای این منظور دنیا برای درمان این امراض روحی و روانی به دود و دم، مواد مخدر، مشروبات و فیلم‌های مبتذل پناه می‌برد، در حالی که این‌ها خود دردهایی بر روی درد آن‌ها است؛ آنچه که می‌تواند این دردها را علاج کند یاد خدا است.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا درباره جسم و روح گفت: خداوند برای آرامش جسم ما نیروی جاذبه زمین را خلق کرده است؛ برای آرامش روح ما وصل به مبدأ قدرت و عالم را قرار داده است؛ اگر کسی به یاد خدا و با خدا باشد، که نماز یکی از مهمترین مصادیق یاد خدا است، این آرامش روحی برای او فراهم می‌شود؛ اگر اتصال به این وصل به خدا و مبدأ هستی نباشد، دردها اضافه می‌شود و درمان نخواهد شد.

امام جمعه نهاوند به دولتمردان و مسئولان و آحاد جامعه توصیه کرد: برای برخورداری از آرامش روحی و روانی و دیدن، شنیدن و تحلیل و مقابله با حوادث دنیا باید به این آرامش روحی و روانی دست یافت.

وی افزود: اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول 45 سال گذشته علی‌رغم این هم دشمنی‌ها پا بر جا مانده است و روز به روز توسعه پیدا می‌کند، به دلیل مواردی است که یکی از مهمترین این عوامل آرامش روحی و روانی مردم، مسئولان و تصمیم‌گرایان جامعه است که مرهون و مدیون نماز و نماز جمعه است.

حجت‌الاسلام مغیثی‌نیا ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برکات نماز را به خوبی درک کنیم و خود را در این چشمه زلال معنوی غسل دهیم و پاک زندگی کنیم و در بیان خاطره‌ای گفت: 42 سال در نهاوند به امامت جمعه مشغولم؛ یکی از خاطرات بسیار زیبا این بود که وقتی شهدایی را از جبهه می‌آوردند و در زمان تشییع جنگنده‌های بعث بمباران می‌کردند، نمی‌دانستم باید چگونه به مردم روحیه دهم؛ اینجا بود که مردم با شعارهای فدای امام و فدای اسلام در نماز جمعه شرکت می‌کردند و گویا آن‌ها به من روحیه می‌دادند و نماز جمعه را محل اعزام نیرو به جبهه و پشتیبانی از آن می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha